Salam sejahtera. Izinkan saya mengupas aspek utama yang sering
menjadi tanda tanya apabila berlakunya suatu tranformasi. Ianya adalah elemen
penilaian. Elemen ujian atau penilaian pencapaian sering digunakan untuk
mengenal pasti tahap penguasaan murid. Susulan daripada itu, murid yang cerdas
diberi pengayaan, manakala murid yang lemah diberi pemulihan.
KBSR direka bentuk berasaskan tiga bidang utama iaitu bidang
Komunikasi, bidang Manusia dan Alam Kelilingnya, dan bidang Perkembangan Diri
Individu sebagai yang dicadang dalam Perakuan 57 (a), Laporan Jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan mengemukakan cadangan
seperti berikut. “Kurikulum sekolah rendah hendaklah dirancang untuk
membolehkan murid- murid mencapai kemahiran dalam tiga bidang asas, iaitu
bidang komunikasi, bidang manusia dengan alam kelilingnya dan bidang
perkembangan individu sesuai dengan keperluan minat, bakat dan kemampuan mental
serta kesediaan murid itu.
” Prinsip KBSR iaitu perkembangan individu secara menyeluruh;
pendidikan yang sama untuk semua murid; pendekatan bersepadu; dan pendidikan
seumur hidup.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah KSSR yang diperkenalkan pada 2011
menambah baik Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dari segi reka bentuk,
organisasi pedagogi, penegasan kurikulum, peruntukan masa dan pengurusan
kurikulum.
KSSR masih mengekalkan prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
iaitu perkembangan individu secara menyeluruh; pendidikan yang sama untuk semua
murid; pendekatan bersepadu; dan pendidikan seumur hidup.
Dari segi reka bentuk, KSSR berasaskan kepada enam tunjang iaitu
tunjang Komunikasi; Kerohanian; Sikap dan Nilai, Kemanusiaan; Perkembangan
Fizikal dan Estetika; Sains dan Teknologi; dan Keterampilan Diri. KSSR
mengekalkan konsep kesepaduan seperti yang terdapat dalam Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah. KSSR menyepadukan beberapa disiplin ilmu untuk menjadikan
proses pengajaran dan pembelajaran lebih menyeronokkan, bermakna dan berkesan.
Pembelajaran dalam KSSR adalah bersifat interaktif, berkesan dan
menarik ke arah pembelajaran berterusan. KSSR juga menyarankan agar
hands-on-learning berlaku untuk menjadikan learning is fun. Belajar sambil
bermain, melakukan inkuiri penemuan, pembelajaran koperatif, pembelajaran luar
bilik darjah, pembelajaran berasaskan projek dan penyelesaian masalah boleh
dilakukan dalam proses pengajaran dan pembelajaran KSSR.
Pada masa yang sama, pengajaran guru sewajarnya dapat membolehkan
murid memperoleh ilmu pengetahuan, mengembangkan daya kreativiti, mengaplikasi
pelbagai kemahiran dan mengamalkan nilai murni. KSSR digubal dalam bentuk
pernyataan standard.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan