Melalui pembacaan, izinkan saya
menyatakan seni lukis adalah
- melibatkan skema atau skemata dalam perkembangan seni kanak-kanak terutama dalam kerja-kerja seni seperti lukisan.
- hasil kerja seni yang dihasilkan dapat menjadi alat komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanak-kanak. Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka.
Saya memang setuju dengan penjelasan semua pihak, di mana hasil
kerja seni kanak-kanak tidak semestinya cantik. Ini adalah kerana
- aktiviti melukis mempunyai peranannya sendiri. Salah satu peranan adalah dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.
- seni juga menganjurkan peluang kepada pelajar untuk saling hormat- menghormati dan menjadi landasan untuk semangat bekerjasama di dalam aktiviti berkumpulan yang dibentuk.
Lukisan merupakan satu perlambangan grafik awal bagi
kanak-kanak terhadap apa yang mereka perhatikan dalam kehidupan harian kita sama iaitu hasil kerja seni kanak-kanak tidak
semestinya cantik dan kemas. Guru perlu peka terhadap kesan daripada aktiviti
seni kanak-kanak kerana hasil seni yang dibina menggambarkan konsep diri
kanak-kanak terhadap keseluruhan perkembangan personaliti mereka.
Kepentingan pengajaran mata pelajaran Seni Lukis kepada
kanak-kanak terbahagi kepada Aspek Kognitif,Aspek Fizikal, Aspek Kreativiti,
Aspek Persepsi serta Aspek Sosial dan Emosi.
Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik
serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka. Hasil
kerja seni lukis yang dihasilkan berfungsi sebagai alat komunikasi dan
merupakan refleksi pemikiran kanak- kanak.
Kanak-kanak melukis apa yang mereka tahu berdasarkan
pengalaman kanak-kanak ditentukan oleh
pengalaman mereka melihat, daya ingatan,
imej dan kesan konsep ini dilukis di atas kertas.
Aktiviti dan projek di dalam pendidikan senilukis
mengutamakan proses, berbanding dengan hasil akhir. Guru perlu menguasai lapan
proses melukis. Setiap proses haruslah dirancang dan dilaksanakan secara teliti
agar kanak-kanak dapat melukis dengan cantik dan kemas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan