Jumaat, 7 Jun 2013

Dahulu orang Eropah meminati mempelajari Bahasa Melayu, tetapi tidak hari ini.


Salam sejahtera. Izinkan saya mengulas penilaian situasi suatu ketika dahulu orang Eropah begitu berminat mempelajari Bahasa Melayu tetapi tidak pada hari ini. Melalui pembacaan,  saya dapat kumpulkan beberapa eviden  bagi dijadikan sokongan atas penilaian peribadi saya berkaitan tajuk ini. 

Antara faktor lain yang mendorong orang Eropah mempelajari Bahasa Melayu ketika itu ialah:
Kewujudan empayar  Melaka ( 1400 -1511) yang merupakan adalah  kemuncak  pengaruh  bahasa  Melayu. Bahasa  Melayu  dijadikan  lingua  franca  iaitu  bahasa  perantaraan  di  pelabuhan - pelabuhan  perdagangan di Nusantara.

Keperluan untuk berdagang di Melaka jua menyebabkan orang - orang  asing  perlu  belajar  bahasa  Melayu untuk berniaga dan berkomunikasi. Orang Eropah mengumpulkan maklumat pelayaran dan bahasa dan penterjemahannya dalam bahasa Itali dan Belanda.

Status  bahasa Melayu  pada  ketika  itu  adalah terserlah sebagai  bahasa  antara bangsa, bahasa perantaraan, bahasa  intelektual (ilmu)  dan  bahasa  perdagangan. Maka kemanisan mempelajarinya dan menggunakanya adalah suatu yang diberikan keutamanya.

Orang  Eropah  yang  datang ke  rantau  ini  terdiri  daripada  ahli pelayaran, peniaga, pentadbir, mubaligh  dan  tokoh  intelektual. Mereka mengambil kesempatan untuk menyebarkan ajaran kristian. Beberapa  pendakwah/mubaligh Kristian  juga  mengambil  bahagian dalam  mempelajari bahasa dan  budaya Melayu  atas  tujuan  mengembangkan agama.

Keunikan dan keistimewaan rempah ratus Melayu, orang Eropah  begitu  berminat  mendekati bahasa Melayu, kesusasteraan  dan  kebudayaan Melayu  kerana  faktor  perdagangan.

Keutamaan dan kepentingan  imperialisme  juga  menyebabkan  orang Eropah mempelajari bahasa Melayu. Tokoh-tokoh Eropah ini berusaha  mempelajari  bahasa  dan  budaya Melayu  untuk  memastikan  era kolonial  Inggeris  itu   berkembang di Tanah Melayu.

Perubahan dalam keperluan menyebabkan bahasa Malayu tidak lagi penting kepada orang-orang Eropah. Namun, terpapar jua akan gaya hidup, cara berpakaian dan pemikiran kebanyakan masyarakat yang pernah dijajah, masih mendewakan budaya, cara pemikiran dan pengurusan kehidupan serta ideologi penjajah.
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan