Salam sejahtera. Izinkan saya mengulas penilaian situasi suatu ketika dahulu orang Eropah begitu berminat mempelajari Bahasa Melayu tetapi tidak pada hari ini. Melalui pembacaan, saya dapat kumpulkan beberapa eviden bagi dijadikan sokongan atas penilaian peribadi saya berkaitan tajuk ini.
Antara faktor lain yang mendorong orang Eropah mempelajari
Bahasa Melayu ketika itu ialah:
Kewujudan empayar Melaka ( 1400 -1511) yang merupakan
adalah kemuncak pengaruh bahasa Melayu. Bahasa
Melayu dijadikan lingua franca iaitu bahasa
perantaraan di pelabuhan - pelabuhan perdagangan di
Nusantara.
Keperluan untuk berdagang di Melaka jua menyebabkan orang -
orang asing perlu belajar bahasa Melayu untuk
berniaga dan berkomunikasi. Orang Eropah mengumpulkan maklumat pelayaran dan
bahasa dan penterjemahannya dalam bahasa Itali dan Belanda.
Status bahasa Melayu pada ketika
itu adalah terserlah sebagai bahasa antara bangsa, bahasa perantaraan,
bahasa intelektual (ilmu) dan bahasa perdagangan. Maka
kemanisan mempelajarinya dan menggunakanya adalah suatu yang diberikan
keutamanya.
Orang Eropah yang datang ke
rantau ini terdiri daripada ahli pelayaran, peniaga,
pentadbir, mubaligh dan tokoh intelektual. Mereka mengambil
kesempatan untuk menyebarkan ajaran kristian. Beberapa pendakwah/mubaligh
Kristian juga mengambil bahagian dalam mempelajari
bahasa dan budaya Melayu atas tujuan mengembangkan
agama.
Keunikan dan keistimewaan rempah ratus Melayu, orang
Eropah begitu berminat mendekati bahasa Melayu,
kesusasteraan dan kebudayaan Melayu kerana faktor
perdagangan.
Keutamaan dan kepentingan imperialisme
juga menyebabkan orang Eropah mempelajari bahasa Melayu.
Tokoh-tokoh Eropah ini berusaha mempelajari bahasa dan
budaya Melayu untuk memastikan era kolonial
Inggeris itu berkembang di Tanah Melayu.
Perubahan dalam keperluan menyebabkan bahasa Malayu tidak
lagi penting kepada orang-orang Eropah. Namun, terpapar jua akan gaya
hidup, cara berpakaian dan pemikiran kebanyakan masyarakat yang pernah dijajah,
masih mendewakan budaya, cara pemikiran dan pengurusan kehidupan serta ideologi
penjajah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan