Salam sejahtera. Izinkan saya mengupas rujukan
kepada 3 (TIGA) mata pelajaran tertentu, jelaskan bagaimana pengajaran dapat
menjana pemikiran kreatif murid-murid.Melalui pembacaan, saya dapat mengetahui
bahawa pemikiran kreatif ditakrifkan sebagai operasi berfikir yang asas untuk
mengembangkan atau mencipta idea atau hasil yang baru, estetik dan membina.
Umumnya tercipta empat ciri utama pemikiran kreatif iaitu
keberanian,
imaginatif,
perkembangan idea
dan reka cipta.
Elemen kejayaan dalam pemikiran kreatif memerlukan aspek
keberanian untuk menjana
idea yang kepelbagaian
pemikir yang kreatif
harus sentiasa berfikiran terbuka
memerlukan imaginasi yang
mencapah
dapat menyediakan
pelbagai alternatif yang baru.
Bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Rendah (KHSR),
kepelbagaian bidang pengajaran dimurnikan dalam sukatan pembelajaran secara
langsung menjana pemikiran kreatif murid. Secara jelasnya mata pelajaran KHSR
memaparkan:
Aktiviti”hand on” dapat
menjayakan perkembangan murid mereka bentuk dan menghasilkan produk berasaskan
kepada idea-idea yang kreatif secara terkawal.
Menyediakan ruang dan
peluang bagi semua murid mengenal pasti, mengamalkan langkah kerja, menyediakan
penstrukturan projek secara terancang, menghubungkait bentuk dengan fungsi.
Wujud jua tuntutan
memurnikan pemikiran kreatif dengan terlihat kecekapan atau keupayaan
menggunakan minda, di mana murid berusaha untuk menerokai pelbagai kemungkinan,
menghasilkan sesuatu yang baru, asli, luar biasa dan bernilai sama ada bersifat
maujud, abstrak, idea, atau keperluan.
Bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia
adalah di antara ruang menjana pengajaran kreatif. Aktiviti pengajaran
berpusatkan murid adalah tuntutan mendidik secara kreatif dan inovatif. Teknik pengajaran yang mampu digunakan adalah
aktiviti main peranan, sunbang saran, teater mambaca, teater bercerita,
lakonan, lakonan arca, drama senyap dan permainan bahasa.Elemen kreativiti yang
boleh diterapkan dalam bentuk lisan, bacaan atau tulisan.
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual diperkenalkan, pelbagai
kaedah dan strategi pengajaran telah diperkenalkan bagi memupuk pemikiran
kreatif murid. Sebenarnya banyak pintu-pintu lain yang boleh kita menerokai
untuk pengajaran pendidikan seni visual agar ia mencakupi bidang-bidang seni
dengan menekankan kehebatan ekspresi emosi dalam penghasilan pendidikan seni
visual..
Marvin Bartel (1999), "In an art class the purpose should be
to teach children to express their individual creativity through a visual
language. In doing this, good teaching choices are to immerse the students in
experience of the subject. This can be through asking them to express what they
already know, using multisensory subject matter that can be observed, or
placing students in the context/setting of an experience". Begitulah seperti diperkatakan bawa tujuan
utama dalam pembelajaran Pendidikan Seni Visual ialah untuk meluahkan daya
kreativiti dan memupuk daya emosi melalui penggunaan pelbagai deria dan rangsangan.
Pelbagai idea dan cara untuk menentukan kualiti penghasilan seni
melalui pelbagai kaedah gaya
pembelajaran. Satu kaedah yang amat berkesan dalam amalan pendidikan seni
visual ialah memperkenalkan kaedah pemikiran kreatif dan inspirasi. Pelajar yang
sentiasa dengan amalan pemikiran kritis dan menguasai inspirasi yang tinggi
membuahkan suatu dapatan yang amat baik dalam penghasilan seni. Antara aktiviti
mampu mencetuskan idea dalam pengajaran pembelajaran Pendidikan seni visual
adalah:
1. Media Seni sebagai alat penerokaan
2. Pengalaman diri
3. Berdasarkan soalan-soalan seni yang
dikemukakan
4. Berdasarkan keperluan pengguna
5. Keperluan aspek seni itu sendiri
6. Alam sekitar yang mempengaruhi idea
7.
Berdasarkan budaya dan kebudayaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan