Salam sejahtera. Izinkan saya menyatakan rasa setuju saya
dengan kenyataan bahawa kanak-kanak yang kreatif adalah kanak-kanak yang pintar.
Sokongan terhadap ulasan saya yang pertama adalah
berdasarkan Teori Six Thinking Hats. Teori ini menjelaskan bahawa
- emosi sangat penting dalam proses berfikir.
- seseorang yang kreatif perlu pandai mengurus emosi.
- mereka yang pandai mengawal emosi adalah mereka yang kreatif kerana sukar untuk kita mempelajari kemahiran ini.
Secara peribadi saya beranggapan bahawa kreativiti ialah
ukuran keupayaan untuk menghasilkan sesuatu yang baru dengan menyumbangkan
hasil yang baik kepada komunitinya.
Sementara Kamus Dewan (1993) pula menjelaskan maksud
kreativiti sebagai kemampuan (kebolehan) mencipta daya kreatif dan kekreatifan.
Umumnya, kanak-kanak memiliki sifat-sifat yang kreatif dalam jiwa masing-masing.
Elemen yang membezaannya hanya lebih atau kurangnya sifat tersebut dari
seseorang kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain.
Torrance (1970) menyatakan
kreativiti sebagai sesuatu yang mempunyai keunikan.
Menurut Schirmacher (1998), perkembangan kreativiti kanak-kanak
boleh dikategori kepada dua, iaitu
- menerusi aktiviti seni dan
- aktiviti harian mengikut umur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan