(Perbandingan
Kurikulum Mengikut Era)
1. Disiplin/mata
pelajaran yang dipilih.
a. Nama disiplin/mata
pelajaran : Matematik
|
b. Tahun : Dua
|
2. Perbandingan
disiplin/mata pelajaran mengikut era
KLSR, KBSR dan KSSR
DIMENSI HORIZONZAL
|
|
a. Skop/liputan
KLSR:
Ditinjau cakupan bagi mata pelajaran Matematik Tahun
2, ianya memaparkan sukatan pelajaran yang melipiti kemahiran asas tambah,
tolak, darab dan bahagi. Kemahiran asas harian juga dilaksanakan iaitu
merangkumi kemahiran asas pecahan, pengunaan wang, masa dan waktu , ukuran
panjang, timbangan berat, isipadu cecair. Kemahiran ini diharapkan dapat
mengukuhkan asas pembelajaran murid.
KBSR:
KBSR dilaksanakan
pada 1983 yang memaparkan ketegaskan matlamat mengembangkan kebolehan murid
secara menyeluruh dalam penguasaan kemahiran asas membaca, menulis, dan
mengira (3M). KBSR juga menekankan perlunya memberi perhatian terhadap
perbezaan diri murid kerana setiap murid berbeza di antara satu dengan lain
sama ada dari segi pengalaman, amalan tingkah laku kecenderungan, bakat dan
kebolehan.
KBSR
menitikberatkan beberapa prinsip pedagogi seperti dalam aspek pemulihan,
pengayaan, penilaian, penggabungjalinan dan penyerapan. Ini adalah untuk
memenuhi keperluan-keperluan individu pelajar yang berbeza.
Sukatan
pelajaran matematik tahun dua, ianya meliputi
penguasaan nombor bulat hingga 1000. Elemen ini diharapkan membolehkan
murid menguasai kemahiran tambah, tolak, darab, bahagi, dan penguasaan asas
pecahan, masa dan waktu, timbangan berat, ukuran panjang, isipadu cacair,
ruang dan analisa data.
Antara
prinsip-prinsip pedagogi baru yang diperkenalkan dalam KBSR yang paling
penting dari pengurusan bilik darjah ialah pemulihan. sukatan pelajaran
diperkenalkan sebagai satu set panduan kepada guru-guru menyampaikan isi
kandungan dengan menggunakan kaedah ditetapkan dengan tujuan untuk mencapai
aspek yang ditetapkan. Setiap sukatan pelajaran mempunyai perbezaan dan
persamaan yang telah digarispandukan kepada guru.
KSSR:
KSSR membawa beberapa perubahan istilah iaitu
daripada sukatan pelajaran menjadi standard pembelajaran. Bagi pembelajarn
matematik tahun dua, memaparkan beberapa bidang pembelajaran. Iaitu nombor
dan operasi mencakupi kemahiran nombor bulat hingga 1000, tambah dalam
lingkungan 1000, tolak dalam lingkungan 1000, darab, bahagi, pecahan,
perpuluhan dan wang hingga RM 100.
Bidang sukatan dan geometri pula mencakupi kemahiran
masa dan waktu, ukuran panjang, jisim, isipadu cecair dan ruang.
(3 markah)
b. Kesepaduan/integrasi
KLSR:
Kesepaduan dan integreasi dirasakan wujud dalam suatu
jangkaan yang lebih menjurus kepada keperluan bahasa ibunda pelajar.
Pembelajaran menekankan penguasaan kemahiran. Penguasaan ini pula akan diuji
melalui sistem peperiksaan berdasarkan tajuk atau topik yang dipelajari.
Kefahaman murid yang selesa dalam mengunakan bahasa ibunda masing-masing, menjadikan
pembelajaran matematik tahun dua kurang terhalang dan mampu dijayakan.
KBSR:
KBSR memaparkan suatu konsep pembelajaran
berpusatkan murid mempamerkan bahawa murid-murid perlu memperoleh pengetahuan
, menguasai pelbagai kemahiran dan menghayati nilai secara terus melalui
pengalaman langsung.
Bagi mata pelajaran matematik tahun 2, memaparkan isi
kandungan mata pelajaran akan digabungjalinkan dengan mata pelajaran
lain dan juga beberapa kemahiran.
Sistem KBSR amat menyarankan agar
warga pendidik mengajar mengikut pelbagai
tahap kebolehan murid. Maka semua murid berpeluang mengecapi
pendidikan sama.Sukatan pelajaran yang digalurkan dalam KBSR adalah lebih
seimbang dan tidak terlalu padat,
tidak membebankan dan lebih berorientasikan keseimbangan dari segi jasmani,
emosi, rohain dan intelektual. Maka anak-anak didik merasakan keharmonian
dalam menjalani system pembelajaran seharian.
KSSR:
KSSR dimurnikan dalam bentuk modular dengan
mengelompokkan mata pelajaran dalam kumpulan tertentu yang dikenali sebagai
modul. Mata pelajaran juga diorganisasikan secara modular iaitu kandungan mata pelajaran disediakan
dalam bentuk modul yang kendiri-lengkap (self-contained).
Bagi mata pelajaran matematik tahun 2, ianya
dijayakan dalam bahasa ibunda yang memaparkan suatu kesepaduan nilai-nilai
murni dalam melengkapi ilmu dan kemahiran asas matematik.
(3markah)
c. Imbangan
KLSR:
Elemen penguasaan asas kemahiran amat terserlah dalam
KLSR. Murid diasuh dalam kemahiran menulis secara mekanis pada tahap yang
tersusun dan membanggakan. Hafalan penguasaan sifir serta operasi conggakan
diberikan latih tubi yang berkesan. Selepas mempelajari sesuatu topik,
kemahiran asas matematik akan diuji selaras dengan batasan keperluan
kehidupan harian.
KBSR:
Penglibatan
murid juga lebih dilihat secara aktif , ceria dan progresif menjadi matlamat KBSR. KBSR lebih
memberi penekanan mewujudkan kemahiran dikuasai secara kuantitatif. Wujud
pengabungjalinan antara kemahiran dan mata pelajaran.
Dalam sistem KBSR, penggabungjalinan memainkan
peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses ini,
beberapa kemahiran dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat mengelakkan
kebosanan dalam proses pembelajaran. Kemahiran-kemahiran boleh
digabungjalinkan, sama ada kemahiran yang terdapat dalam kemahiran berbahasa,
atau kemahiran daripada mata pelajaran lain.
Dalam
pengajaran matematik tahun 2, unsur-unsur ilmu dan nilai-nilai murni juga
boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai bidang ilmu seperti
Sains, Bahasa Melayu, kajian Tempatan dan lain-lain.
KSSR:
KSSR memaparkan kesinambungan dalam mewujudkan 5
fokus elemen keusahawanan. Elemen ini adalah nilai moral dan etika
keusahawanan, fomulasi pengetahuan dan kemahiran teknologi dan vokasional,
pengetahuaan dan kemahiran keusahawanan, dan pemikiran keusahawan. Elemen
keushawanan ini amat dituntut dan diberikan keutamaan dalam proses membentuk
sahsiah, cara berfikir, adaptasi memperolehi kemahiran dan ilmu keusahawanan.
(3 markah)
|
|
DIMENSI VERTIKAL
|
|
Urutan/sekuen
KLSR:
Penguasaan kemahiran asas 3M menjadi agenda utama
kurikulum sekolah rendah. Kemahiran ini melibatkan penguasaan mambaca,
menulis dan mengira secara mekanis yang diperkukuhkan sebagai suatu elemen
ukuran asas pencapaian pelajar. Penguasaan mata pelajaran matematik juga
mencakupi elemen penulisan ayat matematik berdasarkan pengetahuan sedia ada
murid, pertuturan dan pendengaran. Kebolehan murid juga diukur apabila
berjaya mengaplikasi operasi asas matematik dalam menyelesaikan masalah
harian.
KBSR
Sukatan pelajaran KBSR disusun secara teratur mengikut
kelompok pembelajaran secara topikal yang akan dilaksanakan mengikut
jangkamasa yang ditetapkan. Pembelajaran disusun mengikut kebolehan murid
daripada elemen konkrit kepada nyata, dari aras mudah kepada rasa yang lebih
mencabar dan dari pemahaman yang kompleks kepada yang mudah difahami.
KSSR:
KSSR memberi ruang dan peluang bagi murid-murid sekolah
rendah memahami dan menghayati serta mengaplikasikan konsep dan kemahiran
matematik dalam pelbagai sudut ilmu. Murid juga diberi peluang agar dapat
memperkukukkan lagi kemahiran bidang matematik. Bagi mata pelajaran
matematik, matlamat utama KSSR adalah untuk membina pmahaman murid tentang
konsep nombor, kemahiran asas pengiraan, memahami idea matematik dan
berketerampilan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik secara
berkesan dan bertanggungjawab.
(3 markah)
Kesinambungan/kontinuiti
KLSR
KLSR merupakan suatu detik permulaan yang memaparkan dasar
kerajaan yang menentingkan pendidikan bagi penduduk. Pelbagi usaha digalurkan
dan usaha telah dirancang bagi mencapai keseimbangan dalam
pendidikan.Perlaksanaan KBSR adalah susulan daripada perubahan yang dilakukan
oleh Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang
dikeluarkan pada tahun 1979. Kajian yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa
Kabinet ini terhadap Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) yang telah
dilaksanakan sejak merdeka tersebut mendapati bahawa terdapat beberapa
kelemahan yang perlu diatasi. Antaranya termasuklah isi kandungan
sukatan pelajaran yang berulang dan tidak mempunyai kaitan antara satu sama
lain. Keduanya ialah dari segi sukatan pelajarannya yang terlalu banyak
sehingga membosankan murid. Yang ketiga ialah guru dan murid terpaksa
menghabiskan sukatan pelajaran apabila menjelang peperiksaan. Aspek
keempat ialah pengajaran dan pembelajaran adalah menggunakan buku teks tanpa
menggunakan sebarang bahan bantu lain.
Aspek kelima ialah aktiviti kokurikulum dijalankan secara
berpisah dan tiada kaitan dengan kurikulum formal bilik darjah.
KBSR:
Kurikulum Baru Sekolah Rendah adalah suatu cermin
pembelajaran yang lebih berpusatkan kanak – kanak. Ini bermakna kaedah
pengajaran chalk and talk telah pun diketepikan. Penyertaan pelajar daalam
pelbagai aktiviti pembelajaran amat ditekankan.perubahan baru lebih
menekankan pendidikan asas yang menumpukan pada keupayaan murid membaca,
menulis dan mengira. Dalam kurikulum lama terdapat terlalu banyak mata
pelajaran, dengan demikian perubahan dilakukan dan pelajaran yang baru hanya
meliputi tiga bidang iaitu komunikasi, perkembangan diri dan bidang manusia
dan sekelilingnya. Perubahan jua dilakukan dalam KSSR dengan mengambil
inisiatif yang baru iaitu lebih menitikberatkan kaedah pengajaran individu
dan kumpulan. Dalam sistem yang baru, pendidikan pemulihan disediakan
bagi pelajar lemah manakala program pengayaan disediakan bagi mengembangkan
lagi kebolehan pelajar yang cepat menguasai kemahiran - kemahiran pembelajaran. Sistem baru
menekankan komponen nilai – nilai
murni
KSSR
Seperti yang kita sedia maklum pelbagai fasa perubahan
dilakukan sebagai
usaha menyusun
semula dan menambah baik kurikulum sedia ada
bagi memastikan murid-murid dibekalkan dengan pengetahuan,
kemahiran dan nilai yang releven. KSSR
juga untuk memenuhi kehendak dan keperluan semasa serta berdaya saing
menghadapi cabaran abad ke-21.
Bermula era KLSR ke era KBSR dan kini diperkenalkan pula
kurikulum baru yang dikenali sebagai kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR). KSSR ini bukanlah menggantikan kurikulum lama tetapi beriringan dengan KBSR.
Pelaksanaan KSSR yang bermula pada tahun 2011 ini dengan penambahan mata pelajaran baru atau istilah baru sebagai disiplin
ilmu baru menggunakan pendekatan yang
lebih interaktif. Sejajar dengan pembaharuan yang dilakukan maka terdapatlah
beberapa perbezaan yang dikenalpasti.
markah)
|
|
3.
Pandangan/ulasan dan cadangan berkaitan disiplin/mata pelajaran yang
dipilih.
a.
Pandangan/Ulasan:
Bahan kurikulum yang digunakan dalam melaksanakan KSSR amat
releven. Ianya terbahagi kepada tiga iaitu dokumen standard, modul pengajaran
dan modul pembelajaran. Dokumen standard ialah bahan kurikulum utama yang
digunakan dalam pengajarandan pembelajaran. Guru menggunakan dokumen standard
ini untuk merancang rancanganpengajaran mereka. Standard kandungan dan standard
pembelajaran adalah elemen utamayang terdapat dalam dokumen standard. Standard
kandungan adalah kenyataan umum tentang domain kognitif (pengetahuan)dan
efektif (sikap dan nilai) yang boleh dicapai oleh murid. Standard pembelajaran
pula ialah kenyataan khusus kepada murid agar mereka tahu dan boleh melakukan
dari segi konsep dan pengetahuan. Keupayaan melakukan sesuatu membolehkan murid
mendapat pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam bentuk yang bolehdiukur. Bagi
mata pelajaran Matematik , guru membimbing pelajar dalam menamakan dan
menentukan nilai dalam topik Nombor Bulat 0 hingga 100 yang merupakan standard
kandungan bagi topik ini. Manakala standard pembelajaran yang perlu dicapai
oleh pelajar ialah dapat menamakan nombor hingga 100.
Penyediaan modul KSSR adalah sebagai suatu bahan pengajaran
yang lengkap dengan isi pelajaran khas yang telah dirancang dan merangkumi
soalan-soalansama ada objektif atau subjektif bagi menguji tahap pemahaman
pelajar supaya merekadapat mencapai kemahiran-kemahiran tertentu yang
dikehendaki. Modul pengajaran adalah dokumen yang digunakan oleh guru untuk
menyampaikan pengajaran manakala modul pembelajaran pula digunakan oleh murid
untuk mengukuhkanlagi pemahaman terhadap sesuatu isi pembelajaran.
Dokumen kurikulum KSSR menjelaskan pelbagai perkembangan
pembelajaran. Ianya terdiri daripada bahan
kurikulum dan juga bahan sokongan.Bahan kurikulum adalah dokumen standard yang
digunakan dalam pengajaran danpembelajaran. Setiap subjek yang ditawarkan dalam
KSSR kini terlihat lebih mempunyai dokumen standard yang khusus.
(2 markah)
b. Cadangan :
Pendidikan juga adalah suatu proses menerima dan menyebar
maklumat, maka ilmu dan budaya yang tersebar secara langsung dan tidak langsung
akan mempengaruhi perkembangan fizikal, sosial dan rohani manusia. Proses ini
berlaku sehingga manusia mencapai keserasian dalam kehidupannya yang perlu
berinteraksi dengan individu dan masyarakat serta alam dan dalam keperluan
beribadah kepada Tuhan (Allah s.w.t.).
Maka penamabahbaikan dari masa ke semasa perlu dilakukan ke
atas modul yang kini berfungsi sebagai unit atau bahagian tersendiri yang
lengkap dengan komponen yang melaksanakan fungsi tertentu dandapat dirangkaian
dengan unit-unit lain di dalam sesuatu yang lebih besar. Selain itu, moduljuga
perlu dimurnikan agar ianya lebih merupakan kursus pengajaran (latihan dan
seumpamanya) yang dapat dilaksanakansecara tersendiri ke arah pencapaian
sesuatu kelayakan atau kemahiran.
(3 markah)
Rujukan:
Kementerian Pelajaran Malaysia.
2012. Dokumen Standard Prestasi: Matematik Tahun 2. Kuala
Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Bahagian Perkembangan Kurikulum 2010. KSSR: Kurikulum
Standard Sekolah Rendah. Kuala Lumpur:
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan