Jumaat, 7 Jun 2013

IT dan budaya popular serta kesannya terhadap budaya bangsa.


Di era zaman IT ini, yang diperkatakan maklumat dihujung jari secara umumnya, disifatkan mencari populariti yang memang akan mengugat pelestarian budaya tradisional kita.
             
Budaya luar yang hadir dirasakan memberikan kesan malang kerana seringkali  mendapat pengiktirafan pihak-pihak tertentu merupakan satu kesan, akan hilangnya budaya Timur yang telah kita halusi sejak dari dulu lagi.
            
 Budaya popular itu secara umumnya boleh difahami sebagai unsur-unsur budaya yang diminati, atau disukai ramai. Konsep budaya dalam pengertian yang luas secara mudah adalah sebagai keseluruhan cara hidup, yang menjadi amalan dan dikongsi bersama oleh anggota-anggota masyarakat.
             
Abad ini dunia menghadapi gelombang kepesatan perkembangan budaya popular yang dibawa bersama dalam proses globalisasi yang semakin meningkat. Gelombang budaya popular yang berkembang secara global itu didapati memainkan peranan yang semakin penting bukan sahaja dari segi pengaruh budaya, malahan turut berperanan dalam membawa pembangunan ekonomi, teknologi dan seterusnya dalam menyalurkan ideologi negara-negara maju ke paras global.
             
Kesannya itu amat dirasai di negara-negara sedang membangun seperti Malaysia. Fenomena budaya popular didapati merupakan sebahagian penting dalam kehidupan masyarakat moden kini. Peranan fenomena itu dalam mempengaruhi pembinaan peradaban manusia tidak dapat dinafikan. Oleh itu, fenomena ini tidak boleh dianggap kurang penting, tetapi perlu diberikan perhatian serius, terutama untuk menilai kesannya dan menyusun strategi perancangan pembangunan budaya . 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan