Melalui pembacaan, saya dapati bahawa kegiatan kokurikulum dapat
didefinisikan sebagai kegiatan yang dijalankan di luar bilik darjah. Kegiatan
ini termasuklah kegiatan sukan dan permainan, pertubuhan pakaian seragam dan
kelab atau persatuan. Aktiviti-aktiviti kokurikulum dapat menyediakan pelbagai
pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental, bakat, minat, jasmani,
rohani, dan pembentukan nilai-nilai estetika dan sosial yang positif di dalam
diri dan jiwa pelajar-pelajar selaras dengan hasrat dan matlamat Falsafah
Pendidikan Negara.
Kegiatan kokurikulum dapat meningkatkan disiplin murid dan dapat
mengurangkan masalah disiplin ke tahap yang paling minima. Ia juga dapat
mewujudkan budaya sekolah yang sihat di samping membina dan meningkatkan minat
dan bakat para pelajar dalam bidang yang diceburinya.
Pelaksanaan kokurikulum perlulah dirancang dengan rapi dan
dijalankandengan sistematik dapat mencapai objektif melahirkan generasi yang
berpendidikan tinggi dan bersahsiah mulia.
Salah satu kepentingan tersebut adalah untuk melahirkan pelajar
yang berkeyakinan tinggi, bijak berkomunikasi dan pandai bergaul dengan
pelbagai kaum.
Para pelajar jua akan mempelajari cara-cara
untuk memberikan arahan serta memimpin sesebuah organisasi. Hasil positifnya,
maka akan lahirlah pemimipin yang cekap, berilmu, dinamik, inovatif dan kreatif
.
Para pelajar juga akan memperoleh pengalaman
seperti mempelajari kaedah-kaedah pertolongan cemas. Ilmu dan pengalaman ini
amat penting bagi setiap pelajar untuk mengharungi kehidupan.
Kokurikulum dapat memberi asas pemilihan dan penghayatan kepada
kerjaya pelajar. Kokurikulum dapat membantu dan melengkapkan pembelajaran dan
pengajaran serta dapat menimbulkan kesedaran dan penyediaan pemilihan kerjaya
kepada pelajar.Melalui aktiviti kokurikulum yang dijalankan dapat memberi pengetahuan dan kemahiran yang
berguna apabila pelajar memasuki dunia pekerjaan kelak. Ini adalah kerana
mereka telah diberi pendedahan dan pengetahuan awal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan